Een ‘use it or lose it’-principe

Tieners zijn voortdurend op zoek naar betekenis. Als iets in hun ogen niet interessant is, dan beklijft het zeker niet. De 10-14-leertaken zijn zo opgebouwd dat leerlingen voortdurend relevantie ziet in wat ze leren. Bovendien proberen we met een flitsend begin en eind van de unit het verschil te maken.

'Je bent altijd bezig tijdens zo’n startpunt. En het is altijd weer anders. We zijn actief, we bewegen, komen buiten de klaslokalen en vaak werken we samen in een team. Die afwisseling en actie is super vet!'
Cas (14 jaar)

Hulp nodig bij plannen, beslissen en omgaan met verantwoordelijkheden

De prefrontale cortex (het voorste gedeelte van je hersenen) is bij tieners nog volop in ontwikkeling. Dat betekent dat ze vaak moeite hebben met plannen en beslissen, hetgeen structuur en discipline vergt van de leraar (of coach). Het 10-14-onderwijs geeft een duidelijke, terugkerende structuur aan het leerproces, waardoor leerlingen houvast hebben tijdens hun leren en waarmee we leraren en coaches een dienst bewijzen.

'Ik vond het een eye-opener om te zien hoe de Nederlandse kerndoelen direct terug te vinden zijn.'
Lieke (aardrijkskundeleraar)

Risico’s nemen en gevolgen niet goed kunnen overzien

Tieners zijn dol op risico’s, als ze zich er überhaupt al van bewust zijn. Bij Curriculum 10-14 wordt de leerling begeleid om op een verantwoorde manier risico’s te nemen tijdens het leren. Risico’s nemen is leuk en als je plezier hebt en nieuwe dingen doet, kom je tot ontwikkeling!

'Iedere periode hebben we een ander thema. Nu is het 'Durven' en dat past wel goed bij mij!'
Indy (12 jaar)

In een groep geaccepteerd willen worden

Het is voor tieners belangrijk om in een groep geaccepteerd te worden. Negatieve gevoelens als afwijzing komen ook harder binnen dan bij volwassenen. Daarom werkt Curriculum 10-14 redelijk veel met groepsopdrachten. Feedback geven en ontvangen gebeurt daarbij op een veilige en sociaal-verantwoorde manier.

'Met het thema samenwerken gingen we naar een escape room. Ik zat opgesloten in een hokje en mijn teamgenoten aan de andere kant moesten me bevrijden door samen te werken met mij. Het lukte net niet, maar het was toch genieten.'
Simon (14 jaar)

De behoefte om leren te verbinden

Associatief leren speelt een belangrijke rol in ons brein en zeker bij tieners. Curriculum 10-14 laat tieners volop verbanden leggen binnen de schoolvakken, maar zeker ook daarbuiten. Als leraar werk je meer samen met collega’s van andere vakken. De leerlingen begrijpen beter waarom ze iets leren en ontdekken de samenhang tussen de schoolvakken.

'Bij aardrijkskunde werk ik aan een presentatie over aardbevingen en bij ICT leer ik hoe ik daarvoor betrouwbare websites kan vinden.'
Mahin, 12 jaar

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op.
'Het onderwijs van Great Learning Nederland gaat naast vele jaren onderwijservaring wereldwijd uit van onderzoeken uit de hersenwetenschap.'